یزد روستای چَم و جشن سده

این مدت که نبودم رفته بودم یزدبرای جشن سده خیلی خوب بود و بینهایت هم بهمان خوش گذشت.همسفرهای دیگرم هم یکی از یکی دوست داشتنی تر و مهربون تر بودند.

اقامتمون در هتل صفائیه یزد بود، هتلی بی نظیر و زیبا وسط شهر کویری یزد. روز اول بردنمون آتش کده زرتشتی ها و مجموعه امیر چخماخ بعد هم مسجد جامع یزد و قدیمی ترین محله یزد که همه ی خونه هاش کاهگلی بود ،بیشتر از همه از بافت قدیمی شهر خیلی خوشم اومد.

روز دوم رفتیم بازار قدیمی یزد اونجا یه سفره خونه سنتی بود که الان اسمش یادم نیست فقط میدوم در خیابون قیام بود یه خورده بالاتر از موزه آب و حاج خلیفه ولی انقدراین سفره خونه با صفا و قشنگ بود که حد نداشت بعد هم برای ناهار بردنمون باغ مشیر الملک، منهم غذای محلی یزدیها رو همونجا خوردم .( قیمه نخود ) یه ذره هم آش شوری ، خوشمزه بود .

دهمین روز بهمن ماه را زرتشتیان جشن میگیرند و این جشن را سده میگویند، پس ماهم ساعت ۴ بعد از ظهر دهم بهمن برای برگزاری جشن سده رفتیم به دهی در تفت به نام چَم و در کنار هموطنان زرتشتیم کلی دست زدیم و سرود خواندیم و همراه موبدان دعا کردیم و سخنان زرتشت رو برای خودمان تکرار کردیم و در آخر موبدان سپید پوش آتشی به چه بزرگی روشن کردند که در آن وقت شب همه جا رو گرم و روشن کرده بود. در اونجا خانمهایی که لباس محلی به تن داشتند ازما با سیرَگ یا همون نان روغنی و پشمک که شیرینی معروف یزدی ها است پذیرایی کردند . جشن سده برای من خیلی با ارزش بود واقعا به من که خیلی خوش گذشت فقط اگر دولت یه کمی بودجه میگذاشت و رسیدگی میکرد و به این جشنهای ملی بیشتر اهمیت میداد خیلی بهتر بود.

فرداش هم رفتیم به میبد و کلی خوش گذروندیم.

درضمن این رو هم بگم که یزدیها با اون لحجه شیرینشون یکی از مهربون ترین و مهمان نواز ترین مردمانی هستند که تا حالا دیدم.

در کل به یاد موندنی ترین سفرم بود ، همش رو دوست داشتم.

اون مطلب آخرت خیلی با مزه بود . داشتم تو رو تصور می کردم با هیکل ورزشکاری که یک مجمع پر از غذا رو بلند کردی و داری از مطبخ میایی بیرون با لبی خندون مثل همیشه و آقای شوهر با سیبیلای پر پشت رو ایون لم داده و دو تا بالش قرمز هم زیر دستش داره قلیون میکشه . تصورش خیلی خنده داره :)

راستی یادم رفت بگم ارادتمند شاه شهر قصه ها رضا

شانتال

یزد شهر فوق العاده زیباییه.عید سه سال پیش حدود ده روز اونجا بودم و خیلی برام جالب بود با وجود این همه توریست و مسافر چرا انقدر خلوت نشون میده!تمام اون مدت با زن عموم یه نقشه برداشته بودیم تک تک جاهای دیدنی رو علامت میزدیم و برای خودمون لیدر بازی در میاوردیم!حیف شد...میخواستم جشن سده رو امسال بیام اونجا ولی شرایط اصلا جور نشد.خدا رو شکر یکیمون رفت![شوخی]

MOO

خوش به حالت منم خيلي دوستارم ان جور مراسم ها رو نزديك ببينم .

zorba

اخرین باری که اینجا اومده بودم یادم نمیاد.. این از بی حواسی نیست. از بی وفاییه... خوبی دوست قدیمی؟.

نرگس خرقانی

خوش به حالت. قبول دارم یزد شهر فوق العاده ای یک بار رفتم اما مدت اقامتم خیلی کم بود خوشحال می شم به وبلاگ من سر بزنید

ندا خانم گل

به به مهسا خانم و همسر عزیزشان امیدوارم خوب و خوش باشید [اوغ]پس حسابی حال کردین و کلی از تاریخ ایران - معماری ایران - فرهنگ ایران و جغرافیایی ایران لذت بردید./

هادی

سلام خوشحالم که از یزد خوشت اومده آشی که میل کردی شولی است نه شوری یکی از اهالی میبد

جمال

سلام دوست عزیز یه پیشنهاد داشتم اگه می شه قلب وبلاگت رو عوض کن چون دسترسی خیلی سخته به کل وبلاگت در کل وبلاگت جالبه فقط رنگ و روش رو عوض کن اگه میشه منو لینک کن به اسم چهار راه